Tre råd til at undgå stress

Stressbehandling

For at undgå stress er det vigtigt at være klar over, hvad stress egentlig er – og hvornår stress rammer dig.

Stress viser sig både som akutte tilfælde og i længerevarende tid, hvor kroppen sender stresshormoner ud i pressede situationer. Dette er grundlæggende en god egenskab fra naturens side af, hvilket især var nyttigt for mennesket for år tilbage. Desværre er disse stresshormoner i dag dominerende i højere og højere grad, hvilket eksempel typisk ses hos personer i stressede arbejdsmiljøer, hvor der også forventes, at der svares på mail uden for den almindelige arbejdstid. Det moderne menneske er konstant på vagt, og derfor er mange personer allerede ramt af langvarig stress eller på vej til at komme ind i den onde stresscirkel. Det er dog heldigvis muligt at forebygge langvarig stress, hvilket du kan lære mere om i de tre følgende råd til at undgå stress.

1) Lær dine symptomer på stress at kende
Stress virker sig både fysisk og psykisk. Fysiske symptomer er blandt andet hovedpine og hjertebanken, mens de psykiske symptomer viser sig ved en træthedsfølelse og et generelt dårligt humør. Der er dog rigtig mange forskellige symptomer, som er associeret med stress, og derfor varierer det også fra person til person hvilke symptomer, som er dominerende ved stress. Du kan med fordel være opmærksom på, hvornår din krop begynder at sige fra over for stress. På den måde lærer du din krop at kende, så du endnu hurtigere kan blive opmærksom på en eventuel langvarig stress, som er ved at bygge sig op. Du kan eksempelvis lære mere om stress ved at deltage i det læringsrige foredrag om stress, hvor din viden på området kan blive øget.

2) Generel forebyggelse af stress
Som nævnt er stress forskelligt fra person til person, men der er dog flere generelle faktorer, som er gældende for at undgå stress. De generelle råd lyder på, at du skal sørge for at motionere, spise sundt samt få din søvn. Samtidigt skal du give dig selv plads til at slappe mentalt af og tømme dit hoved, så du flere gange i løbet af dagen får en pause fra travlheden. Husk dog på, at eksempelvis måder at tømme hovedet på et vidt forskelligt, hvor du igen bør huske på, hvad der hjælper din individuelle situation.

3) Bliv tilknyttet en stresscoach for at lære din stress at kende
Har du allerede været ramt af stress, eller mistænker du, at du er ved at blive ramt? Så skal du være ekstra opmærksom på at forebygge mod stress, og så lyder et godt råd på, at du bliver tilknyttet en nærliggende stresscoach, som kan følge dig i en periode. Her kan du få mere hjælp til at lære dine stresssymptomer at kende, så du selv kan tackle dem fremover. I forløbet er der derfor fokus på selvudvikling, så du kan mindske din nuværende stress samt undgå stress fremover. Det er utrolig vigtigt, at du fremadrettet udnytter din nye viden om dine symptomer, så du gør mest muligt for at undgå stressen onde cirkel.

Stressfri.com v/Heidi Jørgensen
Faxe Sundhedscenter
Præstøvej 78
4640 Faxe
40 13 54 56