Terapi

Kognitiv terapi har, kort beskrevet, til formål, at ændre din måde at tænke på. Det kan være svært at ændre sit daglige tankemønster, men med et forløb med en kognitiv terapeut, kan man arbejde sig hen i mod at tænke på en anderledes måde. I stedet for, for eksempel, at være selvdestruerende, selvundertrykkende i sin tankegang, vil et terapiforløb forsøge at vende disse tanker om og få dig på sporet af en positiv tankevirksomhed i stedet.

I København findes flere psykologer, bl.a. på Nørrebro, der benytter metoden kognitiv terapi. Der er forskellige måder at gribe det an på. Med en helt simpel øvelse du kan afprøve derhjemme, får du en fornemmelse af, hvad den kognitive psykologi kan gøre. Du vil få fornemmelsen af at kunne manipulere med dine tanker og billeder på din indre nethinde ved brug af den kognitive psykologi. Forestiller du dig noget virkelig rart, for eksempel sommer, sol, pool, ferie, etc. og gentager ordene højt for dig selv et par gange, kan du få en dejlig følelse i kroppen. Forestiller du dig derimod noget ubehageligt så som at cykle i regnvejr, at du fryser, en splint i foden, etc., vil du opleve at få nogle helt andre associationer og følelser der opstår. Prøv at forestil dig, på en rigtig hård cykeltur, hvor let og dejlig den er og find på en masse positive ting ved cykelturen, selvom det regner og du slet ikke føler, at der er noget positivt ved situationen. Forsøg alligevel at øve dig i, at ændre dit tankesæt i en positiv retning.

Du kan altså selv styre de fleste af dine tanker derhen, hvor du allerhelst vil have dem til at være. Alting er lettere sagt end gjort, men som bekendt, gør øvelse mester, derfor kan et forløb med kognitiv terapi være en god start, så man lærer forskellige teknikker og får øvelser fra en ekspert på området. www.kbh-psykolog.dk har stor ekspertise på området indenfor kognitiv psykologi og modtager løbende supervision og efteruddannelse for at holde sig opdateret på de nyeste teorier og metoder.

Hvem går i kognitiv terapi?

I bund og grund er kognitiv terapi en øvelse i at ændre sit tankesæt. Der kan derfor være mange forskellige grunde til, at man vælger at starte et forløb hos en psykolog. Han vil kunne guide dig og få dig ind på det rette spor, hvis du føler du er ”faret vild” i din egen tankevirksomhed og har brug for en rettesnor. Kort sagt kan alle til tider have brug for at tale med en neutral spiller, for eksempel en psykolog, hvor den kognitive psykologi er et rigtig fint udgangspunkt.

Psykolog København
Nørrebrogade 8, 1. tv.
2200 København N
Tlf: 28 93 08 74